Skip to main content

Akidah Dalam Kehidupan Umat Islam - Siri 2

Penghayatan Akidah


Islam yang menjadi cara gaya hidup yang berteraskan akidah sudah pasti suatu ajaran yang merangkum dan syumul. Ia begitu luas dan menyentuh perbagi aspek hidup. Kerana itu rasullullah saw bersabda: maksudnya: Agama Islam ini utuh padu, oleh itu dalamilah ( pengetahuan dan penghayatannya ) dengan lemah lembut.


Peenghayatan akidah ini melibatkan pengubat hati nurani dan intiosi dengan nilai dan cabang-cabang nya yang bersifat kejiwaan. Hati manusia ibarat raja. Apabila raja tunduk kepada Islam maka rakyat jelata mesti tunduk kepadanya. Sebaliknya jika raja menolak dan murka kepada nilai-nilai ajaran Islam sudah pasti rakyat akan menghadapi kesukaran untuk melaksanakan tuntutan iman.


Ibnu Hajar Al Asqdawi menjelaskan 24 cabang iman yang sewajar di cambah dalam hati termasuk penerimaan kepada rasullulah sebagai role model, takut kepada Allah, harap kepada Allah dan sebagai nya. Keseluruhan cabang iman yang berkaitan dengan pembentukkan Dhomin atau consience keimanan harus diusahakan oleh seluruh agensi kerajaan dan peringkat masyarakat.


Pembentukan insan yang beriman juga suatu manifestasi penghayatan akidah. Ia menuntut pembersihan alat komunikasi dan mediamassa dari fahaman anti agama teradisi dan dakwah Islam atau alim ulama . Lisan dan media yang kerap mencemoh segala yang berkait dengan Islam dan teradisi atau jentera penerangan dan kebudayaan yang lebih mempopularkan nilai-nilai munkar, ssufur (pendedahan) dan gaya hidup barat tentu akan meracuni pemikiran rakyat dan jenerasi baru. Mereka secara tabii akan meniru gaya hidup yang serba keduniaan dan sekular hasil daripada pengaruh media tersebut.


Pembentukkan persenoliti Muslim yang baik mungkin juga bermakna pembentukkan dan pembangunan manusia yang seimbang dan matang. Mengujudkan keluarga yang taat dan berdisiplin membawa kepada masyarakat bertakwa, adil mengamalkan nilai-nilai murni dan sebagainya. Mengujudkan sistem persekolahan yang menyuburkan akidah `islam bukan sibuk menyuburkan sukan dan seni sahaja. ada setengah pendidik yang begitu peka dengan pendidikan jasmani tetapi tidak seimbang sekali dengan kepekaan nya kepada pendidikan ruhani atau akhlak. Ada yang begitu asyik dengan teknolooogi tetapi memandang ringan terhadap ilmu-ilmu kemanusiaan dan agama. Mulut berbuih menyebut seimbang, amalan mereka menyolok sekali ketidak seimbangannya. Sikap seperti ini tidak mungkin membantu mengukuhkan penghayatan wawasan Islam dalam masyarakat atau negara.


Mengukuhkan nilai kejiranan, budaya penyayang, serta amalan kemasyarkatan yang positif seperti tolong menolong berjamaah dan sebaginya, menguatkan persaudaraan dan sebagainya sejajar dengan penghayatan akidah. Melaksanakan undang-undang Allah untuk mendisplinkan mahluknya adalah seuatu kemestian akidah.


Pembentukan kepimpinan yang berwawasankan Islam juga menifestasi komitmen kepada akidah Islam. Golongan yang curiga dengan kepimpinan dan kadar kepimpinan Islam dan cuba untuk menampilkan kepimpinan ala bangsa dan fahaman patrioratism. Semata-mata ternyata ingin dari dasar akidah Islam. Mereka benci dengan kaedah Islam sebaliknya suka kumpulan yang mewarisi wawasan sekularnya. Ini bercanggah dengan penghayatan akidah.


Keadilan adalah nilai penting dalam membangun masyarakat Islam. Menegakkan keadilan dalam diri, keluarga den masyarakat berkaitan denga tuntutan akidah. Manakala peteria keadilan itu ialah mengikut sistem pemerintahan Islam seperti yang di tuntut oleh akidah.


Membanteras program-pro lagha dinned Lahu yang manures pertunjukkan send yang tidal bermoral oleh artis-artis yang menjual maruah boleh mengukuhkan iltizam rakyat kepada nilai- nilai yang baik. Trend Islam dalam seni dan budaya di negara kita perlu di perkukuh sebelum seni dan budaya berubah menjadi jelmaan syaitan yang memperkukuh kejahatan dan jenayah. Selain dari itu akidah dapat dikesan dengan wujudnya beberapa ciri yang menjadi amalan seseorang. Dalam hubungan ini ada baiknya kita memperincikan ciri-ciri tersebut.

Comments

Popular posts from this blog

Seskyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, apa peluang untuk bebas?

Sebagai peguam, kes di bawah seksyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, adalah di antara kes yang 'kebiasaanya' anak guam/tertuduh akan mohon bicara disebabkan hukuman minimum yang ditawarkan/ditetapkan di bawah Akta  dadah Berbahaya 1952 adalah mandatori penjara dan sebat, iaitu minimum 2 tahun penjara dan 3 sebatan. Tiada denda boleh ditawarkan atau penjara tanpa sebatan. Ada anak guam yang rela mengaku salah dan ada juga yang mohon bicara dek hukuman sebatan yang mengerunkan untuk dihadap. Namun, bagi 'orang lama' @ otai, kadangkala hukuman sebatan bukan isu besar, janji hukuman penjara seminimum mungkin. Jika ditanya kepada peguam, apakah ada peluang untuk menang kes bagi kesalahan-kesalahan ini? Selalunya, sebagai peguam yang profesioanal, tiada sebarang jaminan mutlak dapat/wajar diberikan, kerana ia bergantung kepada fakta kes dan bagaimanakah kes tersebut dibawa oleh pihak Pendakwaan. Sekiranya pasukan polis/IO menjalankan siasatan yang lengkap d

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah?

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah? 1) Ada kefahaman dalam Masyarakat awam bahawa,  di dalam sesuatu kes Jenayah yang dituduh di Mahkamah, jika pengadu/mangsa 'tarik balik' laporan polis yang menjadi asas kes tersebut, maka kes tersebut wajib akan digugurkan oleh pihak Pendakwaan.   2. Jawapannya, adalah tidak semestinya. Ia kuasa budibicara mutlak pihak Pendakwaan sama ada nak teruskan kes atau tidak. Ada banyak pertimbangan lain yang dipertimbangkan, termasuklah status pengadu/mangsa yang tidak berminat meneruskan kes. 3). Sebenarnya, terma yang lebih tepat bukanlah 'tarik balik' laporan  polis, tetapi adalah 'tidak berhasrat untuk' meneruskan kes tersebut. Jika dikatakan tarik balik laporan polis, seolah olah laporan polis yang dibuat sebelum ini adalah tidak tepat atau palsu. Ia boleh membawa kepada kesalahan membuat laporan polis palsu pula jika kurang berhati hati di dalam perkara ini. 4).Contoh Lapora

Seksyen 39 A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 kepada seksyen 12(2) ADB 1952 [Heroin 3.74 G]

Alhamdulilah, permohonan anak guam, seorang pesalah muda bagi mengurangkan pertuduhan dari seksyen 39 A(1) ADB 1952 kepada s. 12(2) ADB 1952 diterima pihak DPP. Anak guam mengaku salah dan dikenakan hukuman denda. Jika tidak hukuman sebat berat bakal diterima.  Antara tugas peguam sepatutnya menyelia sesuatu kes agar the best interest of client akan terlaksana. Tidak perlu teruskan dengan trial jika kesan dan akibatnya lebih memudaratkan client. Terima kasih kepada Pihak Pendakwaan Johor atas ehsan dan budibicara kepada anak guam.