Penghayatan Akidah
Islam yang menjadi cara gaya hidup yang berteraskan akidah sudah pasti suatu ajaran yang merangkum dan syumul. Ia begitu luas dan menyentuh perbagi aspek hidup. Kerana itu rasullullah saw bersabda: maksudnya: Agama Islam ini utuh padu, oleh itu dalamilah ( pengetahuan dan penghayatannya ) dengan lemah lembut.
Peenghayatan akidah ini melibatkan pengubat hati nurani dan intiosi dengan nilai dan cabang-cabang nya yang bersifat kejiwaan. Hati manusia ibarat raja. Apabila raja tunduk kepada Islam maka rakyat jelata mesti tunduk kepadanya. Sebaliknya jika raja menolak dan murka kepada nilai-nilai ajaran Islam sudah pasti rakyat akan menghadapi kesukaran untuk melaksanakan tuntutan iman.
Ibnu Hajar Al Asqdawi menjelaskan 24 cabang iman yang sewajar di cambah dalam hati termasuk penerimaan kepada rasullulah sebagai role model, takut kepada Allah, harap kepada Allah dan sebagai nya. Keseluruhan cabang iman yang berkaitan dengan pembentukkan Dhomin atau consience keimanan harus diusahakan oleh seluruh agensi kerajaan dan peringkat masyarakat.
Pembentukan insan yang beriman juga suatu manifestasi penghayatan akidah. Ia menuntut pembersihan alat komunikasi dan mediamassa dari fahaman anti agama teradisi dan dakwah Islam atau alim ulama . Lisan dan media yang kerap mencemoh segala yang berkait dengan Islam dan teradisi atau jentera penerangan dan kebudayaan yang lebih mempopularkan nilai-nilai munkar, ssufur (pendedahan) dan gaya hidup barat tentu akan meracuni pemikiran rakyat dan jenerasi baru. Mereka secara tabii akan meniru gaya hidup yang serba keduniaan dan sekular hasil daripada pengaruh media tersebut.
Pembentukkan persenoliti Muslim yang baik mungkin juga bermakna pembentukkan dan pembangunan manusia yang seimbang dan matang. Mengujudkan keluarga yang taat dan berdisiplin membawa kepada masyarakat bertakwa, adil mengamalkan nilai-nilai murni dan sebagainya. Mengujudkan sistem persekolahan yang menyuburkan akidah `islam bukan sibuk menyuburkan sukan dan seni sahaja. ada setengah pendidik yang begitu peka dengan pendidikan jasmani tetapi tidak seimbang sekali dengan kepekaan nya kepada pendidikan ruhani atau akhlak. Ada yang begitu asyik dengan teknolooogi tetapi memandang ringan terhadap ilmu-ilmu kemanusiaan dan agama. Mulut berbuih menyebut seimbang, amalan mereka menyolok sekali ketidak seimbangannya. Sikap seperti ini tidak mungkin membantu mengukuhkan penghayatan wawasan Islam dalam masyarakat atau negara.
Mengukuhkan nilai kejiranan, budaya penyayang, serta amalan kemasyarkatan yang positif seperti tolong menolong berjamaah dan sebaginya, menguatkan persaudaraan dan sebagainya sejajar dengan penghayatan akidah. Melaksanakan undang-undang Allah untuk mendisplinkan mahluknya adalah seuatu kemestian akidah.
Pembentukan kepimpinan yang berwawasankan Islam juga menifestasi komitmen kepada akidah Islam. Golongan yang curiga dengan kepimpinan dan kadar kepimpinan Islam dan cuba untuk menampilkan kepimpinan ala bangsa dan fahaman patrioratism. Semata-mata ternyata ingin dari dasar akidah Islam. Mereka benci dengan kaedah Islam sebaliknya suka kumpulan yang mewarisi wawasan sekularnya. Ini bercanggah dengan penghayatan akidah.
Keadilan adalah nilai penting dalam membangun masyarakat Islam. Menegakkan keadilan dalam diri, keluarga den masyarakat berkaitan denga tuntutan akidah. Manakala peteria keadilan itu ialah mengikut sistem pemerintahan Islam seperti yang di tuntut oleh akidah.
Membanteras program-pro lagha dinned Lahu yang manures pertunjukkan send yang tidal bermoral oleh artis-artis yang menjual maruah boleh mengukuhkan iltizam rakyat kepada nilai- nilai yang baik. Trend Islam dalam seni dan budaya di negara kita perlu di perkukuh sebelum seni dan budaya berubah menjadi jelmaan syaitan yang memperkukuh kejahatan dan jenayah. Selain dari itu akidah dapat dikesan dengan wujudnya beberapa ciri yang menjadi amalan seseorang. Dalam hubungan ini ada baiknya kita memperincikan ciri-ciri tersebut.
Islam yang menjadi cara gaya hidup yang berteraskan akidah sudah pasti suatu ajaran yang merangkum dan syumul. Ia begitu luas dan menyentuh perbagi aspek hidup. Kerana itu rasullullah saw bersabda: maksudnya: Agama Islam ini utuh padu, oleh itu dalamilah ( pengetahuan dan penghayatannya ) dengan lemah lembut.
Peenghayatan akidah ini melibatkan pengubat hati nurani dan intiosi dengan nilai dan cabang-cabang nya yang bersifat kejiwaan. Hati manusia ibarat raja. Apabila raja tunduk kepada Islam maka rakyat jelata mesti tunduk kepadanya. Sebaliknya jika raja menolak dan murka kepada nilai-nilai ajaran Islam sudah pasti rakyat akan menghadapi kesukaran untuk melaksanakan tuntutan iman.
Ibnu Hajar Al Asqdawi menjelaskan 24 cabang iman yang sewajar di cambah dalam hati termasuk penerimaan kepada rasullulah sebagai role model, takut kepada Allah, harap kepada Allah dan sebagai nya. Keseluruhan cabang iman yang berkaitan dengan pembentukkan Dhomin atau consience keimanan harus diusahakan oleh seluruh agensi kerajaan dan peringkat masyarakat.
Pembentukan insan yang beriman juga suatu manifestasi penghayatan akidah. Ia menuntut pembersihan alat komunikasi dan mediamassa dari fahaman anti agama teradisi dan dakwah Islam atau alim ulama . Lisan dan media yang kerap mencemoh segala yang berkait dengan Islam dan teradisi atau jentera penerangan dan kebudayaan yang lebih mempopularkan nilai-nilai munkar, ssufur (pendedahan) dan gaya hidup barat tentu akan meracuni pemikiran rakyat dan jenerasi baru. Mereka secara tabii akan meniru gaya hidup yang serba keduniaan dan sekular hasil daripada pengaruh media tersebut.
Pembentukkan persenoliti Muslim yang baik mungkin juga bermakna pembentukkan dan pembangunan manusia yang seimbang dan matang. Mengujudkan keluarga yang taat dan berdisiplin membawa kepada masyarakat bertakwa, adil mengamalkan nilai-nilai murni dan sebagainya. Mengujudkan sistem persekolahan yang menyuburkan akidah `islam bukan sibuk menyuburkan sukan dan seni sahaja. ada setengah pendidik yang begitu peka dengan pendidikan jasmani tetapi tidak seimbang sekali dengan kepekaan nya kepada pendidikan ruhani atau akhlak. Ada yang begitu asyik dengan teknolooogi tetapi memandang ringan terhadap ilmu-ilmu kemanusiaan dan agama. Mulut berbuih menyebut seimbang, amalan mereka menyolok sekali ketidak seimbangannya. Sikap seperti ini tidak mungkin membantu mengukuhkan penghayatan wawasan Islam dalam masyarakat atau negara.
Mengukuhkan nilai kejiranan, budaya penyayang, serta amalan kemasyarkatan yang positif seperti tolong menolong berjamaah dan sebaginya, menguatkan persaudaraan dan sebagainya sejajar dengan penghayatan akidah. Melaksanakan undang-undang Allah untuk mendisplinkan mahluknya adalah seuatu kemestian akidah.
Pembentukan kepimpinan yang berwawasankan Islam juga menifestasi komitmen kepada akidah Islam. Golongan yang curiga dengan kepimpinan dan kadar kepimpinan Islam dan cuba untuk menampilkan kepimpinan ala bangsa dan fahaman patrioratism. Semata-mata ternyata ingin dari dasar akidah Islam. Mereka benci dengan kaedah Islam sebaliknya suka kumpulan yang mewarisi wawasan sekularnya. Ini bercanggah dengan penghayatan akidah.
Keadilan adalah nilai penting dalam membangun masyarakat Islam. Menegakkan keadilan dalam diri, keluarga den masyarakat berkaitan denga tuntutan akidah. Manakala peteria keadilan itu ialah mengikut sistem pemerintahan Islam seperti yang di tuntut oleh akidah.
Membanteras program-pro lagha dinned Lahu yang manures pertunjukkan send yang tidal bermoral oleh artis-artis yang menjual maruah boleh mengukuhkan iltizam rakyat kepada nilai- nilai yang baik. Trend Islam dalam seni dan budaya di negara kita perlu di perkukuh sebelum seni dan budaya berubah menjadi jelmaan syaitan yang memperkukuh kejahatan dan jenayah. Selain dari itu akidah dapat dikesan dengan wujudnya beberapa ciri yang menjadi amalan seseorang. Dalam hubungan ini ada baiknya kita memperincikan ciri-ciri tersebut.
Comments