Gesaan JAG agar pemansuhan Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah adalah melampau dan penghinaan kepada Perlembagaan serta Ugama Islam
1.
Baru-baru ini, pelaksanaan hukuman sebat
terhadap 24 wanita dan 17 lelaki yang didakwa melakukan sumbang mahram dan
mengadakan hubungan seks luar nikah membawa kerengsaan kepada Gabungan Kumpulan
Bertindak bagi Kesamarataan Gender (JAG). JAG mendesak agar satu usaha
pemansuhan Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah yang berkuatkuasa di
Malaysia. (http://www.themalaysianinsider.com/print/rencana/pemansuhan-undang-undang-kesalahan-jenayah-syariah-jag/)
2.Gesaan JAG ini menampakkan satu manifestasi akan ketidakfahaman/kejahilan mereka akan hukuman sebat di dalam Syariah Islam dan praktikalnya di Mahkamah Syariah Malaysia.
3.
Asasnya, hukuman sebat yang dilaksanakan
oleh Mahkamah Syariah di Malaysian adalah ‘dikurniakan’ di dalam Perlembagaan
Malaysia. Bidang kuasa Mahkamah Syariah telahpun ditentukan oleh Akta Mahkamah
Syariah Bidang kuasa Jenayah 1965 (Pindaan 1984). Ia memperuntukkan bahawa
Mahkamah Syariah boleh menjatuhkan hukuman maksimum RM5000.00 denda, ataupun
penjara maksimum 3 tahun ataupun sebatan
6 kali ataupun gabungan
antara hukuman-hukuman berkenaan. Maka, secara Perlembagaanya, hukuman sebat
syariah ini disokong/diasas oleh Perlembagaan Persekutuaan dan bukanlah hukuman
yang tidak sah. Di dalam Islam, Hukuman sebat ini, jika ditelusuri di dalam
perundangan Islam adalah merupakan salah satu bentuk hukuman 'takzir' yang mana
diperuntukkan kepada pemerintah.
4.
Hukuman ‘sebat’ yang didakwa oleh JAG
sebagai melanggar prinsip hak asasi manusia dan dianggap sebagai satu perbuatan
kejam di dalam isu ini tidak mempunyai asas dan tidak lebih sekadar dakwaan
melulu tanpa melihat secara ilmiah dan praktikalnya akan ‘hukuman sebat’ yang
diamalkan di Mahkamah Syariah, yang nyata berbeza dengan hukuman sebatan di
Mahkamah Sivil (C0mmon law).
5.
Hukuman Sebat di dalam Undang-Undang Sivil
tidak dinafikan melanggar prinsip hak asasi manusia dan dilihat sebagai kejam
dari segi perlaksanaanya. Perlaksanaan hukuman sebat di Mahkamah Syariah adalah
jelas menjaga maruah/kebajikan/mendidik pesalah dan bukanlah bersifat kejam
sepertimana hukuman sebat di dalam Mahkamah Sivil.
6.
Contoh dilihat di dalam Akta Prosedur
Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan)1997. Seksyen 125(2) Akta tersebut
telah memperuntukkan alat sebatan, tidak termasuk pemegangnya, yang digunakan
untuk melaksanakan hukuman sebat menurut prinsip syariah hendaklah terdiri dari
sebatang alat sebatan yang sebaik-baiknya diperbuat dari kulit atau rotan. Alat
sebatan tersebut seharusnya tidak mempunyai sendi mahupun bonggol serta
mempunyai panjang dan ketebalan yang masing-masing tidak melebihi 1.22 meter
dan 1.25 sentimeter. Seksyen 125(3) Akta pula kemudiannya memperuntukkan
beberapa peruntukan yang terpakai kepada hukuman sebat menurut prinsip syariah
anataranya sepertimana berikut:-
*Alat untuk menyebat
tidak termasuk pemegangnya, hendaklah daripada jenis yang sama dan diperbuat
sama ada daripada rotan atau ranting kecil pokok yang tiada ruas atau buku dan
panjangnya tidak melebihi 1.22 meter dan tebalnya tidak melebihi 1.25 sentimeter.
*Sebelum hukuman
sebat dilaksanakan, pesalah hendaklah diperiksa oleh Pegawai Perubatan kerajaan
untuk diperakui bahawa pesalah itu dalam keadaan kesihatan yang baik untuk
menjalani hukuman berkenaan.
*Sekiranya pesalah
hamil, pelaksanaan hukuman ditangguhkan sehingga tamat dua bulan selepas
melahirkan anak atau keguguran.
**Hukuman hendaklah
dilaksanakan di hadapan seorang pegawai perubatan kerajaan di mana-mana tempat
seperti diarahkan oleh mahkamah atau di suatu tempat yang ditetapkan oleh kerajaan
negeri bagi maksud itu.
Cara sebat:
**Orang yang
dilantik melaksanakan hukuman itu hendaklah seorang yang adil dan matang. Orang
itu hendaklah menggunakan alat sebat dengan kekuatan yang sederhana tanpa
mengangkat tangannya melebihi kepalanya supaya tidak melukakan kulit pesalah.
**Selepas mengenakan
satu sebat, dia hendaklah mengangkat alat sebat itu ke atas dan tidak
menariknya.
** Sebat boleh
dikenakan ke seluruh bahagian tubuh kecuali muka, kepala, perut, dada atau
bahagian-bahagian sulit.
**Jika pesalah
lelaki hendaklah dikenakan dalam keadaan dia berdiri, dan jika pesalah
perempuan dalam keadaan dia duduk.
**Jika ketika
hukuman sebat itu pegawai perubatan kerajaan memperakui bahawa pesalah itu
tidak lagi dapat menerima sebat, sebat itu hendaklah ditangguhkan sehingga
pegawai perubatan itu memperakui bahawa pesalah sihat tubuhnya untuk menjalani
baki hukuman itu.
**Pesalah hendaklah
memakai pakaian mengikut hukum syarak.
Masa pelaksanaan
hukuman
**Apabila tertuduh
dihukum sebat sebagai tambahan kepada hukuman penjara, hukuman sebat itu
tidaklah boleh dikenakan jika suatu rayuan dibuat dan sehingga hukuman itu
disahkan oleh Mahkamah Rayuan yang berkenaan.
**Sebat itu
hendaklah dikenakan dengan seberapa segera yang praktik dan dalam hal suatu
rayuan, dengan seberapa segera yang praktik selepas penerimaan perintah
Mahkamah Rayuan yang berkenaan yang mengesahkan hukuman itu.
7. Seterusnya,
JAG mendakwa bahawa hukuman 'sebat tersebut' adalah satu diskriminasi terhadap wanita beragama Islam. JAG
mendakwa Artikel 8(2) Perlembangaan Persekutuan menjamin kesetaraan dan
kebebasan dari diskriminasi atas dasar agama dan gender. Maka, sebarang
undang-undang yang menghukum wanita atas dasar agama melanggar prinsip
anti-diskriminasi ini. Tambahan pula, Kod Prosedur Jenayah dan
Peraturan-Peraturan Penjara jelas melarang hukuman sebat ke atas wanita, tidak
kira umur.Dakwaan JAG ini tidak berasas dan menunjukkan JAG setakat serkap
jarang dalam Isu ini.
8. Perlu
dibezakan hukuman sebat yang dimaksudkan Kod Prosedur Jenayah dan
Peraturan-Peraturan Penjara adalah hukuman sebat sivil yang jelas berbeza
aplikasinya/falsafahnya dengan hukuman sebat syariah. Malahan persoalan
kesamarataan di bawah artikel 8(2) Perlembagaan Persekutuan tidak boleh
ditafsir secara ‘harfiah’ tanpa merujuk kepada pentafsiran/falsafah
Perlembaagan yang menyeluruh.Lihat sahaja kepada situasi Pesalah kanak-kanak
yang melakukan kesalah membunuh (seksyen 302 Kanun Keseksaan), adakah
dijatuhkan hukuman gantung?Jawapannya tidak. Adakah sekiranya Raja/Sultan
melakukan kesalahan akan dihadapkan ke Mahkamah biasa sepertimana rakyat biasa?
Jawapannya juga tidak (Raja/Sultan mempunyai Mahkamah Khas Raja-Raja).Adakah
dalam keadaan-keadaan ini JAG juga akan menyatakan bahawa telah berlaku
diskriminasi dari sudut perlaksanaan keadilan? JAG perlu faham bahawa,
'keadilan' bukanlah bermaksud samarata atau 50-50, namun keadilan dalam hakikat
sebenar adalah ‘meletakkan sesuatu perkara itu di/pada tempatnya’.
9. Maka
persoalan di atas sudah dapat menjawab bahawa persoalan kesamarataan yang
dilaung JAG. Hakikatnya, masyarakat Islam di Malaysia adalah tertakluk kepada
undang-undang Islam Negeri yang berkuatkuasa ke atas mereka. Suka atau tidak,
itulah undang-undangnya. Samalah sekiranya kita memasuki sesebuah Negara asing,
suka atau tidak kita akan tertakluk kepada undang-undang yang berkuatkuasa.
Mengapa kita boleh bersetuju dengan hukuman denda/penjara bagi kesalahan
memandu secara mabuk, tetapi tidak boleh bersetuju dengan hukuman sebatan bagi
peminum arak berugama Islam?
10. Kesimpulan
di sini, hukuman sebat di Mahkamah syariah adalah berbeza sama sekali dengan
sebatan di Mahkamah Sivil. Aspek pelaksaan hukuman sebat syariah jelas
tidak bersifat kejam, menzalimi dan melihat kepada kebajikan dan
kehormatan si pesalah.
11. Dari
sudut perundangan Negara, hukuman sebat tersebut telah diasaskan oleh
Perlembagaan Persekutuan dan tidaklah menyalahi Perlembagaan.Maka, mana-mana
pihak yang tidak berpuas hati dipersilakan melakukan Semakan Kehakiman (Judicial
Review) di Mahkanmah bagi menentukan keesahan hukuman ini.Maka, pastinya
kekecewaan melanda mereka. Sebab itu, sehingga ke hari ini, tiada langsung
usaha seumpama itu dilaksanakan, melainkan suara-suara sumbang di kala wujudnya
penghakiman-penghakiman sebegini oleh Mahkamah Syariah.
12.
Persoalan, hukuman yang ingin dilakukan di
khalyak ramai, Islam telah melihat akan keperluan sesuatu hukuman memberi
pengajaran kepada ahli masyarakat yang lain dan bukanlah semata-mata pengajaran
kepada pesalah sahaja. Lihatlah sahaja hukuman sivil yang sedia ada, walaupun
pesalah dihukum gantung,sebat dan penjara yang lama, ianya langsung tidak
memberi kegerunan dan ketakutan kepada masyarakat, malahan kejadian/kesalahan
jenayah semakin menjadi jadi jadi.
13.
JAG akan mendakwa bahawa hukuman sebat di
tempat awam serta dikhalayak ramai adalah memalukan, maka dihujahkan di sini
bahawa, hukuman sebat di bawah prinsip syariah yang dikatakan memalukan ini
seharusnya ditimbang kembali dengan kesan-kesan pendidikan dan reformasi yang
bakal terhasil dari metod hukuman sedemikian.Di atas dasar darurat dan
kemaslahatan, adalah wajar pesalah dimalukan dengan dihukum sebat di khalayak
ramai asalkan kesan dari hukuman sedemikian dapat menginsafkan serta mendidik
pesalah dan masyarakat sekaligus menjadi pemangkin ke arah mencegahdan mengawal
kadar jenayah dalam masyarakat.
14.
Dihujahkan bahawa,hanya dengan cara hukuman
dilaksanakan di tempat awam serta di hadapan orang ramai sahaja yang akan
berjaya menimbulkan keinsafan dalam diri pesalah dan masyarakat awam. Hasil
dari sinar keinsafan yang timbul dalam diri pesalah dan masyarakat inilah yang
akan menjadi pemangkin ke arah mendidik pesalah serta mencegah jenayah dalam
masyarakat. Lihatlah saja isu ‘Kartika’ yang hangat diperkatakan sebelum
daripada ini, belum lagi hukuman tersebut dilaksanakan, membicarakannya sudah menjadi seolah
satu kegerunan/tumpuan kepada Masyarakat. Maka, jika ianya dilaksanakan sudah
pasti Masyarakat akan patuh kepada undang-undang Islam dan syiarnya. Insyallah.
15.
Perlaksaan hukuman sebat secara
syariah telah dilaksanakan dengan jayanya di Negara Aceh, dimana jika
kita melihat keberhasilannya, jelas segala dakwaan dan anggapan jahat JAG
tersebut terhadap hukuman sebatan syariah adalah sekadar retorik dan sekadar
melempiaskan prinsip kebebasan dan kesamarataan yang dari sudut kaca mata
penilaian mereka sendiri tanpa menjustifikasikan kepada struktur
moral/sosio/agama masyarakat kini.
16. Maka, gesaan JAG kepada Kerajaan untuk mengkaji semula dan memansuhkan undang-undang Kesalahan Jenayah Syariah atas dasar bahawa peruntukan-peruntukan tersebut tidak berasas dari segi teori danamalan undang-undang Islam jelas sama sekali bertentangan dengan falsafah Perlembagaan dan secara jelas satu penghinaan kepada agama Islam dan Umat Islam yang berpegang teguh kepada ajaran Islam yang syumul ini. Kami,sebagai umat Islam, berhak untuk mengamalkan ajaran dan segala syiar-syiar di dalam Agama Islam yang kami anuti.
AHMAD
DENIEL ROSLAN
AJK
Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia Pusat(JUHAM)
Peguambela
& Peguamcara (Ahmad Deniel,Ruben& Co)
19/6/2013
Comments