Oleh : Salkukhairi Abd Sukor
Peguam Hartanah
Ramai pembeli sesuatu hartanah terlupa atau mungkin juga terlepas pandang utk mendapatkan salinan dokumen-dokumen yang berkenaan drpd peguam mereka sebaik shj urusan pembelian hartanah mereka selesai.
Disebabkan terlalu exited masuk rumah baru misalnya, mereka terlupa ada sesuatu yg lebih berharga drpd kunci rumah baru mereka sebenarnya, iaitulah dokumen-dokumen yg berkaitan urusniaga hartanah yg mereka beli itu.
Walaupun menjadi tanggungjawab peguam utk menyerahkan satu salinan dokumen-dokumen yg berkenaan kpd anak guam mereka sebaik shj urusniaga jual beli sesuatu hartanah itu selesai, tetapi pembeli juga kena ambil berat dan hendaklah menghubungi peguam mereka utk mendapatkan dokumen2 tersebut andaikata peguam mereka juga terlepas pandang utk menyerahkannya kpd mereka.
Banyak kes yang berlaku, setelah 5, 6 tahun akan datang apabila mereka ingin menjual hartanah tersebut, barulah mereka kelam kabut utk mencari balik dokumen2 yg dikehendaki oleh pembeli / peguam pembeli baru hartanah mereka. Pada ketika itu, barulah mereka akan cuba menghubungi semula peguam yg mengendalikan urusan hartanah mereka sebelum ini.
Ketika itu sudah pasti peguam akan menghadapi sedikit masalah utk trace back dokumen-dokumen berkenaan memandangkan berkemungkinan fail2 urusan tersebut telah disimpan di dalam stor. Masa yg lama diperlukan oleh peguam utk mencari semula dokumen2 tersebut.
Bagaimana pula andaikata firma guaman tersebut telah tidak lagi beroperasi atau diambil alih oleh firma guaman lain. Pastinya, tempoh masa yg lebih lama diperlukan utk mendapatkan semula dokumen2 tersebut. Kelewatan mendapatkan dokumen2 berkenaan akan melewatkan proses urusniaga penjualan hartanah tersebut kpd pembeli baru.
Jadi sebaik shj selesai urusan jual beli sesuatu hartanah, sila dptkan SALINAN dokumen2 berikut drpd peguam anda:-
1. Salinan Perjanjian Jual Beli (SNP)
2. Salinan Geran Hartanah yg telah dipindahmilik kpd nama pembeli (jika beli secara loan) atau Geran Asal Hartanah yg telah dipindahmilik kpd nama pembeli (jika beli secara cash)
3. Salinan Borang 14A (Borang pindah milik)
4. Salinan Borang 16A (Borang Gadaian) beserta Lampirannya
5. Salinan Facility Agreement (termasuklah Property Purchase Agreement, Property Sale Agreement, Commodity Murabahah Facility Agreement dll mengikut jenis pembiayaan yg anda buat)
6. Salinan Deed of Assignment (jika hartanah tiada geran individu - biasanya utk rumah2 dibawah hakmilik strata spt apartment, flat dsbg)
7. Salinan Power of Attorney (jika hartanah tiada geran individu)
8. Salinan Deed if Receipt & Re-assignment (jika hartanah tiada geran individu)
9. Salinan Notis Taksiran Duti Stem pindahmilik beserta Sijil Bayaran Duti Stem P.milik
10. Salinan Resit bayaran cukai tanah & cukai pintu
Apabila dapat dokumen2 tersebut sila pastikan anda menyimpannya dalam satu fail khusus dan ditulis sebagai DOKUMEN2 RUMAH.Simpan fail tersebut ditempat yg selamat. Apabila anda ingin menjual hartanah tersebut kelak ianya akan memudahkan urusan anda, insyaallah.
Comments