Mewujudkan firma guaman yang bebas daripada unsur-unsur riba, gharar dan perjudian adalah fardhu kifayah. Ia merupakan langkah yang amat penting demi membangunkan ekonomi umat Islam. Kewujudan firma guaman yang berdasarkan kepada prinsip syariah islamiah menjadikan pelengkap kepada sistem ekonomi Islam dan penyempurnaan tuntuan agama kerana ia melibatkan penyertaan modal serta harta yang dimiliki oleh umat islam dalam kegiatan muamat.
Ciri-ciri utama prinsip syariah islamiah bagi meluluskan sesuatu syarikat perniagaan (termasuk firma guaman) ialah :
1)Kegiatan utama syarikat itu tidak berasaskan riba.
2)Tiada unsur perjudian
3)Pengeluaran barangan yang dibenarkan oleh syarak.
4)Tidak mengandungi unsur gharar iaitu ketidakpastian atau penipuan atau atau akad yang tidak jelas
Oleh itu, sesuatu syarikat perniagaan (termasuk firma guaman) dikatakan halal perniagaannya apabila:-
I.Kegiatan dan perolehan syarikat induk dan kegiatan serta perolehan anak syarikat tidak terlibat dengan kegiatan yang bercanggah dengan syarak.
II.Pelaburan syarikat induk dan anak syarikat tidak terlibat dengan pelaburan yang bercanggah dengan syarak.
III.Perolehan syarikat induk dan anak syarikat tidak terlibat dengan pinjaman atau perolehan dari sistem perbankan berasaskan riba.
Manakala syarikat bercampur (dalam kes ini ialah firma guaman) iaitu syarikat yang kegiatan utamanya menjalankan perniagaan yang dibenarkan oleh syarak, tetapi terdapat juga kegiatan sampingan yang haram dalam nisbah yang kecil, maka urusan tersebut adalah harus berasaskan prinsip dharurah.
Di antara sebab yang mengharuskan urusniaga dengan wang yang bercampur antara halal dan haram dengan syarat kadar halalnya adalah lebih besar (dalam kes firma guaman ini) ialah:-
1)Berdasarkan maslahah iaitu segala manfaat atau kebaikan yang dikehendaki oleh Allah SWT kepada hamba-hambanya, yang melibatkan terhadap agama, memelihara nyawa, kewarasan akal, kesucian keturunan dan kehormatan harta benda yang tidak boleh dicapai kecuali dengan membuka segala jalan yang membawa manfaat dan menutup segala jalan yang boleh merosakkan kesemua unsur diatas atau sebahagian daripadanya. Keharusan firma guaman muslim melibatkan diri dengan unsur unsur haram yang kecil adalah berdasarkan kepada prinsip maslahah demi menjaga ekonomi dan kedudukan orang islam untuk mencapai matlamat syariah tersebut.
2)Prinsip umum albalwa iaitu keadaan tidak baik yang meluas yang terkenal kepada kebanyakkan orang dan yang sukar untuk menghindarkan diri daripadanya. Ia juga didefinasikan sebagai keadaan kerumitan meluas yang sukar dielak. Oleh itu, perkara yang diketogorikan sebagai umum albalwa dengan nisbah yang sedikit adalah di maafkan oleh syarak. Tujuan kemaafan ini adalah untuk memberi kemudahan kepada orang islam menjalankan kegiatan harian mereka, sekiranya tiada kemudahan ini, maka maslahah umum akan terjejas terutamanya dalam bidang ekonomi yang melibatkan pegangan harta, perdagangan dan kekuatan umat islam dalam negara. Antara kaedah fiqhiyah yang berkaitan dengan situasi umum albalwa adalah seperti berikut :
1)Adhararu yuzal (sesuatu yang memudharatkan hendaklah dihilangkan)
2)Irtikab aldhararu alkhas lidafi’ aldharar al’am (melakukan mudharat yang khas bagi mengelak mudharat yang am)
3)Apabila bertembung dua kemudaratan yang merosakkan, hendaklah diutamakan mengelak kemudharatan yang lebih besar dengan melakukan kemudharatan yang lebih kecil.
4)Menghindari kerosakkan didahulukan daripada tindakan yang mendatangkan kemaslahatan.
5)Mudharat mengharuskan perkara yang dilarang.
6)Dharurat itu mengikut kadar keperluannya.
7)Apabila sesuatu perkara berada dalam kesempitan ia mewujudkan keluasan/kelonggaran.
3)Prinsip adharurah khamsah iaitu suasana keterpaksaan atau keadaan mendesak yang membolehkan seseorang itu melakukan perkara-perkarayang di larang oleh syarak demi mempertahankan salah satu daripada lima rukun asas kehidupan iaitu agama, akal, keturunan, kehormatan dan harta.
Dalam hal persoalan menjaga harta mesti diambil perhatian oleh orang islam, ia melibatkan persoalan keutuhan, penerusan dan kemajuan umat islam khususnya di Malaysia.
Firma guaman yang kegiatan utamanya adalah halal tidak sepatutnya ditinggalkan oleh umat islam walaupon terdapat beberapa kegiatan yang berlawanan dengan syariat yang tidak dapat dielakkan. Penglibatan umat islan dalam firma guaman berkenaan secara tidak langsung dapat mengemblingkan modal mereka dalam kegiatan halal yang lebih besar bebanding dengan kegiatan yang bersifat haram.
Selain itu, ia juga dapat memberi manfaat kepada penyertaan umat dalam kegiatan ekonomi khususnya dalam syarikat-syarikat yang strategi dan penting kepada umat dan negara.
4)Dari segi rialiti hidup, sistem pemerintahan negara, suasana ekonomi, kepelbagaian budaya dan bangsa, kelemahan bangsa dan persaingan yang wujud dlam negara malaysia, menyebabkan konsep dharurat dilaksanakan dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak.
5)Sekiranya sesuatu perkara munkar belum berlaku, maka perlu mengambil pandangan yang keras sebagai langkah pencegahan awal. Tetapi sekiranya kemungkaran telah dan sedang berlaku, maka perlu mencari pandangan yang boleh menyellesaikan masalah tersebut.
6)Apabila orang bukan islam telah menguasai semua bidang (termasuk guaman). maka akan berlaku suatu perkara yang mana mereka berani untuk mencabar islam sebagaimana yang telah berlaku sekarang (diperingkat permulaan).
7)Sekiranynya peguam islam tidak terlibat, kemungkinan besar boleh berlaku penipuan keatas umat islam. Dalam masalah ini perlu digunakan kaedah “saddu azzarai’”.
Keharusan urusniaga ini adalah hanya dalam situasi dharurah semasa sahaja (sebagaimana yang telah dijelaskan). sekiranya perkara yang dikategorikan sebagai dharurah telah tiada, maka hukumnya kembali kepada yang asal iaitu tidak harus. Ini berdasarkan kepada kaedah fiqhiyyah yang berbunyi:
I)Sesuatu perkara yang diharuskan untuk melakukannya disebabkan uzur syarie, akan terbatal keharusan tersebut dengan sebab hilangnya penyebab keharusan itu).
II)Yang tetap dengan hukum dharurah itu diukur berdasarkan kadarnya, tetapi apabila dharurah itu hilang kembalilah hukum kepada ketetapan asal sebelum dharurah.
Sumber:
https://said.johor.gov.my/perkhidmatan/paparan_detail_fatwa.php?id=230
Comments