Skip to main content

TIP HARTANAH : BAGAIMANA MEMBUAT PEMBELIAN HARTANAH TERBAIK!!!


Pasaran hartanah biasanya melalui tempoh proses peralilhan yang sangat perlahan dan sikap berhati-hati di dalam pemilihan hartanah adalah sesuatu yang digalakkan. Apakah waktu yang sesuai untuk membeli hartanah? Itulah persoalan dan delima pada bakal-bakal pelabur sejak dari dulu lagi.

Pendek kata membeli hartanah bukan hanya “ambil, bayar dan bawa balik” seperti membeli pakaian di pasaraya. Perihal utama yang perlu diambil perhatian ialah khidmat ejen hartanah.

Sebagai pembeli anda mempunyai hak untuk memilih ejen hartanah yang bersesuaian . Ini kerana jika pembeli silap percaturan memilih ejen maka pembeli terdedah dengan risiko penipuan semasa pembelian asset tersebut. Sebagai contoh; ada ejen-ejen tertentu mengambil wang pendahuluan pelanggan dan melarikan diri tanpa dikesan.

Menurut maklum balas dari sebuah badan kerajaan iaitu Lembaga Penilai, Pentaksir dan Ejen Hartanah terdapat ratusan laporan dari orang ramai yang telah ditipu oleh ejen-ejen yang tidak bertauliah setiap tahun. Fungsi badan karajaan ini sebagai mengawal selia ejen-ejen hartanah di negara ini agar ia lebih professional didalam bidang tersebut.

Oleh itu, pelanggan sendiri harus bersedia dan perlu mengikis sikap acuh tak acuh dalam memilih khidmat perunding hartanah. Sekali lagi diingatkan, pemilihan ejen hartanah menjadi elemen penting di dalam proses urusan jual beli harta. Ia memudahkan jika dikendalikan oleh orang yang tepat.

Secara dasarnya, pelaburan hartanah merupakan suatu pelaburan jangka panjang dan melibatkan komitmen selama 20 tahun atau 30 tahun untuk pembiayaan bank. Sebagai pelabur anda harus cekap menghidu potensi pada hartanah yang hendak disewakan. Setelah memperolehi penyewa yang sesuai, secara tidak langsung penyewa tersebut telah membiayai ansuran bulanan peminjam dan pemilik tidak perlu mengeluarkan wang sendiri untuk membayar ansuran bank.

Apabila tempoh pembiayaan bank tamat tuan tanah tadi bakal memperolehi wang pencen yang lumayan pada hari persaraan kelak. Tidak dapat disangkal lagi, pembelian hartanah adalah satu instrument terbaik untuk mencipta kekayaan… inilah yang dikatakan “wang bekerja untuk anda bukan anda bekerja untuk wang”.

Sebagai contoh seseorang itu membeli sebuah rumah teres berharga RM150,000.00 dan menjualkannya dalam lingkungan harga RM270,000.00, setelah 15 tahun, secara kiraan kasar tuan tanah tadi bakal memperolehi keuntungan sebanyak RM120,000.00 sebagai pulangan risiko yang diambil pada pelaburan yang dilakukannya pada tempoh tersebut. Dengan ini, Sebelum membuat sebarang percaturan memiliki hartanah, pembeli dinasihatkan untuk mempertimbangkan beberapa langkah dibawah:

1. Menaik taraf asset tersebut. Berapakah kos membaik pulih sesuatu bangunan tersebut? Perkara ini penting kerana membaik pulih atau menaik taraf asset melibatkan kos yang kasar dan jika tidak berhati-hati kemungkinan besar ia boleh melebihi kos pembelian asset. Jadi sebelum beli buat jangkaan kos baik-pulih.

2. Kedudukan ataupun lokasi asset. Adakah asset tersebut berada di bandar besar, pekan, kawasan kampong ataupun infrasturuktur berdekatan seperti perkhidmatan bas, stesen teksi atau lain2 bagi memudahkan urusan harian penghuni nanti.

3. Jenis hartanah juga perlu di ambil kira di dalam pemilihan tersebut. Sebagai contoh hartanah bertingkat seperti apartment, rumah teres ataupun rumah jenis banglo yang mana peratus peningkatan nilai hartanah tersebut amat berbeza walaupun berada dilokasi yang sama.

4. Pegangan, seperti pegangan bebas ataupun pegangan terhad. Dalam konteks ini, jelas menunjukkan pegangan bebas memperolehi pulangan yang lebih tinggi daripada pegangan terhad. Hartanah yang mempunyai geran pegangan bebas mendapat permintaan tinggi kerana ia mudah untuk diuruskan semasa proses jual beli dan urusan penama untuk tujuan wasiat sebagai harta pusaka suatu hari kelak. Jika anda membeli hartanah untuk tujuan sewaan, pegangan bebas atau tidak bukan halangan, tetapi selidiki dahulu potensi dan kadar sewa disana sebelum membuat komitmen.

Disini dapat kita pelajari bahawa pembelian hartanah bukan sesuatu perkara yang susah. Walaupun ia melibatkan kos-kos tertentu, dengan pemahaman dan persediaan yang cukup anda dapat mengelak dari membuat perhitungan yang salah dan memberi kesan psikologi sosial jangka panjang pada diri anda. Oleh itu bakal-bakal pembeli perlu bijak semasa membuat penilaian agar pemilikan hartanah menjadi mudah dan sempurna. Jika anda kurang pasti mintalah khidmat agen hartanah dan sila pastikan yang anda benar-benar serasi bersamanya agar keseluruhan proses jual beli hartanah nanti berjalan lancar. 

credit: Kumpulan Pengurusan Hartanah Kelantan

Comments

Popular posts from this blog

Seskyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, apa peluang untuk bebas?

Sebagai peguam, kes di bawah seksyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, adalah di antara kes yang 'kebiasaanya' anak guam/tertuduh akan mohon bicara disebabkan hukuman minimum yang ditawarkan/ditetapkan di bawah Akta  dadah Berbahaya 1952 adalah mandatori penjara dan sebat, iaitu minimum 2 tahun penjara dan 3 sebatan. Tiada denda boleh ditawarkan atau penjara tanpa sebatan. Ada anak guam yang rela mengaku salah dan ada juga yang mohon bicara dek hukuman sebatan yang mengerunkan untuk dihadap. Namun, bagi 'orang lama' @ otai, kadangkala hukuman sebatan bukan isu besar, janji hukuman penjara seminimum mungkin. Jika ditanya kepada peguam, apakah ada peluang untuk menang kes bagi kesalahan-kesalahan ini? Selalunya, sebagai peguam yang profesioanal, tiada sebarang jaminan mutlak dapat/wajar diberikan, kerana ia bergantung kepada fakta kes dan bagaimanakah kes tersebut dibawa oleh pihak Pendakwaan. Sekiranya pasukan polis/IO menjalankan siasatan yang lengkap d

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah?

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah? 1) Ada kefahaman dalam Masyarakat awam bahawa,  di dalam sesuatu kes Jenayah yang dituduh di Mahkamah, jika pengadu/mangsa 'tarik balik' laporan polis yang menjadi asas kes tersebut, maka kes tersebut wajib akan digugurkan oleh pihak Pendakwaan.   2. Jawapannya, adalah tidak semestinya. Ia kuasa budibicara mutlak pihak Pendakwaan sama ada nak teruskan kes atau tidak. Ada banyak pertimbangan lain yang dipertimbangkan, termasuklah status pengadu/mangsa yang tidak berminat meneruskan kes. 3). Sebenarnya, terma yang lebih tepat bukanlah 'tarik balik' laporan  polis, tetapi adalah 'tidak berhasrat untuk' meneruskan kes tersebut. Jika dikatakan tarik balik laporan polis, seolah olah laporan polis yang dibuat sebelum ini adalah tidak tepat atau palsu. Ia boleh membawa kepada kesalahan membuat laporan polis palsu pula jika kurang berhati hati di dalam perkara ini. 4).Contoh Lapora

Seksyen 39 A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 kepada seksyen 12(2) ADB 1952 [Heroin 3.74 G]

Alhamdulilah, permohonan anak guam, seorang pesalah muda bagi mengurangkan pertuduhan dari seksyen 39 A(1) ADB 1952 kepada s. 12(2) ADB 1952 diterima pihak DPP. Anak guam mengaku salah dan dikenakan hukuman denda. Jika tidak hukuman sebat berat bakal diterima.  Antara tugas peguam sepatutnya menyelia sesuatu kes agar the best interest of client akan terlaksana. Tidak perlu teruskan dengan trial jika kesan dan akibatnya lebih memudaratkan client. Terima kasih kepada Pihak Pendakwaan Johor atas ehsan dan budibicara kepada anak guam.