Skip to main content

KHAS UTK KAKITANGAN KERAJAAN. BAGAIMANA NAK BUAT PINJAMAN KERAJAAN UTK BELI RUMAH?

KHAS UTK KAKITANGAN KERAJAAN.
BAGAIMANA NAK BUAT PINJAMAN KERAJAAN UTK BELI RUMAH?



Oleh: Salkukhairi Abd Sukor
Peguam Hartanah



1. Terdapat beberapa skim yg disediakan oleh Kerajaan khusus untuk kakitangan awam yg berkaitan dgn pembiayaan hartanah ini. Diantara skim pembiayaan yg ditawarkan adalah:
* PEMBIAYAAN UNTUK MEMBELI RUMAH ATAU PETAK RUMAH KEDIAMAN YANG TELAH SIAP
* PEMBIAYAAN UNTUK MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH SENDIRI
* PEMBIAYAAN UNTUK MEMBELI RUMAH ATAU PETAK RUMAH KEDIAMAN DALAM PEMBINAAN
* PEMBIAYAAN UNTUK MEMBELI TANAH DENGAN TUJUAN MEMBINA RUMAH
* PEMBIAYAAN UNTUK ENYELESAIKAN HUTANG PINJAMAN BANK/INSTITUSI KEWANGAN
* PEMBIAYAAN UNTUK MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH PEMOHON YANG DIBELI MELALUI PINJAMAN KERAJAAN




2. Ketahui kelayakan maksimum pembiayaan anda. Kelayakan tersebut sebenarnya berdasarkan kepada GAJI HAKIKI SEMASA anda. Disini saya sertakan carta gaji dan kelayakan maksimum untuk pembiayaan perumahan tersebut:
Gaji Bulanan Hakiki (RM) Kelayakan Pembiayaan (RM)
6,500 dan ke atas - 450,000
5,500 ke 6,499 - 420,000
4,500 ke 5,499 - 400,000
3,500 ke 4,499 - 380,000
3,000 ke 3,499 - 320,000
2,500 ke 2,999 - 280,000
2,000 ke 2,499 - 255,000
1,500 ke 1,999 - 205,000
1,200 ke 1,499 - 168,000
1,000 ke 1,199 - 130,000
800 ke 999 - 105,000
799 dan ke bawah - 80,000




3. Diantara syarat-syarat asas yg anda harus patuhi sebelum memohon pembiayaan tersebut adalah:


- Mestilah Kakitangan Kerajaan berjawatan tetap
- Warganegara Malaysia
- Borang permohonan dikemukakan 1 tahun sebelum bersara/tamat perkhidmatan
- Berkhidmat sekurang-kurang 1 tahun dengan kerajaan
- Telah disahkan dalam jawatan
- Bukan seorang bangkrap @ siberhutang hukuman @ pemakan gaji tidak berkemampuan @ sedang dalam tindakan tatatertib
- Perjanjian jualbeli atau perjanjian pembinaan rumah perlu penyaksian peguam atau perlu disediakan oleh peguam
- Peminjam diwajibkan mengambil Insurans/Takaful Gadai Janji dan Insurans/Takaful pemilik rumah kediaman yang disediakan oleh Pihak Berkuasa memberi pinjaman
- Pinjaman bersama suami dan isteri, Pinjaman ambil alih antara suami dan isteri dan Pinjaman dua nama di dalam perjanjian jual beli mestilah disertakan dengan salinan Sijil Nikah atau Pendaftaran Perkahwinan yang diakui sah oleh Ketua Jabatan.
Lain-lain pra syarat berkaitan pembiayaan tersebut boleh rujuk di dalam website bpp.treasury.gov.my.



4. Disarankan anda lantik peguam yang sediakan perjanjian jual beli rumah anda sblm ini sebagai peguam untuk uruskan pembiayaan anda. Ini adalah untuk memudahkan urusan kerana terdapat beberapa dokumen yang perlu disediakan oleh peguam jual beli.


5. Permohonan pinjaman kerajaan hendaklah dibuat secara online melalui laman web di atas.


Seeloknya baca dulu garis panduan yg telah disediakan di dalam laman web tersebut untuk memudahkan urusan.
Kelebihan permohonan secara online ini adalah anda boleh follow up sendiri status permohonan anda, status kelulusan pembiayaan, status pembayaran pinjaman dll berkaitan dgn pembiayaan anda melalui website tersebut. Segala rekod berkaitan pembiayaan tersebut akan kekal sehingga anda menyelesaikan sepenuhnya pembiayaan tersebut.
Sebelum anda submit permohonan tersebut, anda dikehendaki mendaftarkan diri dengan mengemukakan username dan password sendiri.
Jika anda tidak mahir dengan system tersebut anda boleh meminta bantuan peguam anda untuk bantu submit permohonan online tersebut. Permohonan secara online yg telah dihantar hendaklah diprint dan ditandatngan oleh majikan anda.



6. Setelah anda submit online application tersebut,anda mempunyai tempoh 14 hari untuk menghantar borang permohonan yg telah diprint dan ditandatangan oleh majikan tadi ke BPP beserta dokumen-dokumen sokongan yg diperlukan.


Diantara dokumen2 sokongan yg diperlukan termasuklah:
i. Salinan kad pengenalan yang disahkan oleh majikan
ii. Salinan slip gaji yg telah disahkan oleh majikan
iii. Salinan Surat Pengesahan Jawatan
iv. Salinan Perjanjian Jual Beli/ Kontrak pembinaan rumah yg disahkan oleh peguam
v. Surat Akujanji Pemegang Pertaruhan oleh Peguam
vi. Salinan Geran Rumah/ Tanah atau carian rasmi hartanah yg disahkan oleh peguam
vii. Salinan Surat Kebenaran (consent) Pindahmilik dan Menggadai yg disahkan oleh peguam
viii. Lain-lain dokumen berkaitan dengan pemaju dan projek perumahan yg anda beli (jika anda beli rumah melalui pemaju)




7. Dokumen-dokumen item iv hingga vii disediakan oleh peguam jual beli. Sebab itu sy katakana tadi adalah lebih mudah melantik peguam jual beli sebagai peguam yg sama untuk urusan pembiayaan dan gadaian rumah anda.


8. Setelah lengkap semua dokumen2 yg diperlukan, anda bolehlah menghantar dokumen tersebut kepada BPP utk diproses sama ada secara pos laju, kurier atau hantar sendiri by hand ke BPP. Untuk memudahkan urusan anda juga boleh minta bantuan peguam anda utk submit permohonan hard copy pembiayaan tersebut ke BPP.


9. Permohonan anda akan diproses dan diluluskan oleh BPP kebiasaannnya, jika tiada sebarng masalah, dalam tempoh 14 hari drpd tarikh penerimaan permohonan hard copy oleh BPP. Anda boleh semak status kelulusan pembiayaan anda di dalam website di atas.
Kebiasaannya Surat Tawaran leh BPP akan sedikit lewat sampainya ke tangan anda kerana ianya dihantar secara pos biasa. Satu salinan surat kelulusan pembiayaan juga akan dihantar kpd peguam anda, majikan dan pemaju (jika beli rumah dgn pemaju).


10. Didalam suarat tawaran kelulusan pembiayaan tersebut akan dilampirkan Surat Setuju Terima Pembiayaan. Sila hantar surat setuju terima tersebut secepat yg mungkin kpd BPP sekiranya anda bersetuju utk menerima tawaran pembiayaan tersebut.


11. Dlm masa yg sama, selepas anda hantar surat setuju terima tersebut ke BPP, peguam anda akan sediakan dokumen pembiayaan seperti Suratcara Gadaian, Property Purchase Agreement, Property Sale Agreement dll dokumen yg berkenaan. Peguam anda akan menghubungi anda dan akan meminta anda utk hadir ke pejabat mereka utk tandatanagn dokumen-dokumen tersebut di hadapan peguam. 

Sekiranya, rumah yg anda beli di dalam kategori Rizab Melayu, anda akan diminta oleh peguam anda utk pergi ke Pejabat Tanah yg berhampiran utk tandatangan dokumen2 tersebut (khususnya Borang Gadaian) di hadapan penolong pegawai daerah (ADO). Peguam atau wakil peguam akan mengiringi anda ke pejabat tanah untuk urusan tandatangan tersebut.


12. Setelah ditandatangan, peguam anda akan hantar semula dokumen2 pembiayaan tersebut ke BPP utk ditandatangan oleh wakil BPP pula. Dokumen2 tersebut akan dikembalikan oleh BPP kpd peguam anda setelah ianya ditandatagan oleh pihak BPP utk urusan pendaftaran pindahmilik dan gadaian di pejabat tanah.



13. Nasihat saya, selalulah follow up dgn peguam anda utk mengetahui status urusan pembiayaan perumahan anda. Hubungan yg baik diantara peguam dan anak guam akan mempastikan segala urusan pembiayaan perumahan anda berjalan lancar.

Comments

Popular posts from this blog

Seskyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, apa peluang untuk bebas?

Sebagai peguam, kes di bawah seksyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, adalah di antara kes yang 'kebiasaanya' anak guam/tertuduh akan mohon bicara disebabkan hukuman minimum yang ditawarkan/ditetapkan di bawah Akta  dadah Berbahaya 1952 adalah mandatori penjara dan sebat, iaitu minimum 2 tahun penjara dan 3 sebatan. Tiada denda boleh ditawarkan atau penjara tanpa sebatan. Ada anak guam yang rela mengaku salah dan ada juga yang mohon bicara dek hukuman sebatan yang mengerunkan untuk dihadap. Namun, bagi 'orang lama' @ otai, kadangkala hukuman sebatan bukan isu besar, janji hukuman penjara seminimum mungkin. Jika ditanya kepada peguam, apakah ada peluang untuk menang kes bagi kesalahan-kesalahan ini? Selalunya, sebagai peguam yang profesioanal, tiada sebarang jaminan mutlak dapat/wajar diberikan, kerana ia bergantung kepada fakta kes dan bagaimanakah kes tersebut dibawa oleh pihak Pendakwaan. Sekiranya pasukan polis/IO menjalankan siasatan yang lengkap d

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah?

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah? 1) Ada kefahaman dalam Masyarakat awam bahawa,  di dalam sesuatu kes Jenayah yang dituduh di Mahkamah, jika pengadu/mangsa 'tarik balik' laporan polis yang menjadi asas kes tersebut, maka kes tersebut wajib akan digugurkan oleh pihak Pendakwaan.   2. Jawapannya, adalah tidak semestinya. Ia kuasa budibicara mutlak pihak Pendakwaan sama ada nak teruskan kes atau tidak. Ada banyak pertimbangan lain yang dipertimbangkan, termasuklah status pengadu/mangsa yang tidak berminat meneruskan kes. 3). Sebenarnya, terma yang lebih tepat bukanlah 'tarik balik' laporan  polis, tetapi adalah 'tidak berhasrat untuk' meneruskan kes tersebut. Jika dikatakan tarik balik laporan polis, seolah olah laporan polis yang dibuat sebelum ini adalah tidak tepat atau palsu. Ia boleh membawa kepada kesalahan membuat laporan polis palsu pula jika kurang berhati hati di dalam perkara ini. 4).Contoh Lapora

Seksyen 39 A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 kepada seksyen 12(2) ADB 1952 [Heroin 3.74 G]

Alhamdulilah, permohonan anak guam, seorang pesalah muda bagi mengurangkan pertuduhan dari seksyen 39 A(1) ADB 1952 kepada s. 12(2) ADB 1952 diterima pihak DPP. Anak guam mengaku salah dan dikenakan hukuman denda. Jika tidak hukuman sebat berat bakal diterima.  Antara tugas peguam sepatutnya menyelia sesuatu kes agar the best interest of client akan terlaksana. Tidak perlu teruskan dengan trial jika kesan dan akibatnya lebih memudaratkan client. Terima kasih kepada Pihak Pendakwaan Johor atas ehsan dan budibicara kepada anak guam.