Skip to main content

RISIKO MEMBELI RUMAH SUB-SALE YANG DALAM PROSES TINDAKAN LELONGAN OLEH BANK.- HARTAGUAM


Ramai yang berhadapan dengan masalah apabila rumah sub-sale yang mereka beli daripada Penjual, rupa-rupanya dalam proses tindakan lelongan oleh pihak bank.
Berdasarkan pengalaman saya, kebiasaannya pembeli tidak tahu yang rumah tersebut dalam proses lelongan oleh bank. Ini kerana penjual jarang hendak berterus terang tentang status sebenar rumah tersebut.
Sehinggalah apabila peguam ingin memohon penyata baki hutang terkini daripada bank penjual, barulah bank beritahu yang mereka tidak boleh keluarkan penyata baki hutang terkini akaun rumah penjual kerana rumah tersebut dalam tindakan lelongan oleh pihak bank.
Tanda-tanda untuk kenalpasti sesuatu rumah itu berkemungkinan besar dalam proses tindakan lelongan oleh bank adalah :

1. Kebiasaannya penjual akan desak pembeli bayar deposit harga jual beli dengan segera tanpa perlu tunggu tandatangan perjanjian jual beli. Mereka akan bagi alasan yang kononnya ramai pembeli berminat untuk beli rumah tersebut. Jadi siapa bayar deposit dahulu mereka akan dapat rumah tersebut. Atau mereka akan bagi alasan kononnya hendak pakai duit segera sebab anak sakit dan sebagainya. Padahal mereka terdesak hendak duit sebab hendak bayar hutang bank.

2. Kebiasaannya Penjual akan menjual rumah tersebut dengan harga yang agak murah daripada harga pasaran. Mereka fikir kalau dapat jual harga tinggi sedikit daripada jumlah tunggakan bank, mereka sudah buat untung.

3. Kebiasaannya Penjual akan desak pembeli dan peguam pembeli untuk cepatkan urusan penyelesaian jual beli. Kalau boleh setiap hari mereka akan telefon dan follow up tanya bila boleh dapat bayaran harga jual beli.

Jadi jika berjumpa dengan situasi- situasi sedemikian, berhati-hatilah ya.
Apakah risiko-risiko beli rumah dalam kategori sedemikian?

1. Anda akan berhadapan dengan risiko kerugian. Ini kerana sekiranya anda telah menjelaskan sebarang bayaran harga jual beli terus kepada penjual tersebut, sedangkan rumah tersebut telah dilelong oleh bank, saya berani kata, kebarangkalian anda akan dapat balik bayaran tersebut daripada penjual adalah amat tipis. Secara logiknya, kalau hutang bank pun mereka tidak mampu bayar, masakan mereka akan bayar balik duit yang anda telah berikan kepada mereka.

2. Bank penjual kebiasaannya sukar untuk keluarkan penyata baki hutang sekiranya rumah tersebut dalam proses lelongan, melainkan penjual atau pembeli menjelaskan keseluruhan bayaran tunggakan yang telah ditetapkan oleh pihak bank. Sekiranya penyata baki hutang tidak diperolehi, bagaimanakah proses tebus hutang boleh dilaksanakan.? Dan ini akan menyebabkan pindah milik daripada penjual kepada pembeli tidak boleh dilakukan kerana geran asal hartanah tersebut tidak dilepaskan oleh pihak bank.

3. Pembeli juga terpaksa berhadapan dengan kerugian kerana telah keluarkan kos guaman peguam untuk urusan jual beli rumah tersebut. Kebiasaannya, peguam tidak akan mengembalikan keseluruhan kos guaman yang telah dijelaskan kerana mereka telah buat kerja. Bahkan menurut Perintah Saraan Peguam di bawah Akta Profesion Guaman, peguam boleh kenakan fee guaman separuh daripada fee guaman sebenar sekiranya urusan tersebut tidak berjaya disempurnakan.

4. Pembeli juga bakal berhadapan dengan kerugian kerana terpaksa membayar harga jual beli yang agak sedikit tinggi kepada penjual. Sedangkan sekiranya mereka sambut lelong rumah tersebut, kebiasaannya harga rezab lelongan yang ditetapkan adalah lebih rendah berbanding harga jual beli.

5. Ada juga kedapatan Pemilik yang berdegil untuk keluar daripada rumah mereka walaupun setelah ianya dilelong oleh bank. Ini kerana, seseorang yang terpaksa menjual rumahnya yang sedang berhadapan dengan tindakan lelongan oleh bank kebiasaannya mereka ini dalam keadaan yang terdesak. Mereka tiada tempat untuk pergi. Oleh itu mereka terpaksa bertahan dirumah tersebut. 

Cuba bayangkan, sekiranya anda beli rumah tersebut, tiba-tiba penjual enggan serahkan milikan kosong rumah tersebut kepada anda. Tak fasal-fasal anda terpaksa keluarkan kos tambahan lantik peguam untuk ambil tindakan mahkamah keluarkan mereka daripada rumah tersebut. Silap-silap haribulan jika tidak bernasib baik, anda bakal dihidangkan dengan “parang dan cangkul” dimuka pintu rumah tersebut sebaik sahaja anda cuba datang ke rumah tersebut.


Jadi, nasihat saya, sebelum membeli sesuatu rumah sub-sale, selidikilah dulu sama ada penjual ada tunggakan hutang dengan bank atau tidak atau sama ada terdapat prosiding lelongan telah diambil terhadap rumah tersebut atau tidak. Sekiranya ada, eloklah dielakkan. Itupun jika anda tidak sanggup untuk berhadapan dengan kerugian sebagaimana yang saya nyatakan di atas.

Tetapi kalau anda rasa anda hendak beli jugak rumah tersebut sebab hendak tolong penjual yang dalam kesempitan hidup tersebut, silakanlah, saya tidak menghalang. Terpulanglah kepada anda. Itu hak anda. Duit, duit anda, bukan duit saya.
Oleh:

SALKUKHAIRI ABD SUKOR

Presiden Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam)

Fanpage Rasmi untuk Persatuan Guaman Hartanah Malaysia.
https://www.facebook.com/HartaGuam/info/?tab=page_info

Phone: 043994450
Email: aduan.hartaguam@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

Seskyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, apa peluang untuk bebas?

Sebagai peguam, kes di bawah seksyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, adalah di antara kes yang 'kebiasaanya' anak guam/tertuduh akan mohon bicara disebabkan hukuman minimum yang ditawarkan/ditetapkan di bawah Akta  dadah Berbahaya 1952 adalah mandatori penjara dan sebat, iaitu minimum 2 tahun penjara dan 3 sebatan. Tiada denda boleh ditawarkan atau penjara tanpa sebatan. Ada anak guam yang rela mengaku salah dan ada juga yang mohon bicara dek hukuman sebatan yang mengerunkan untuk dihadap. Namun, bagi 'orang lama' @ otai, kadangkala hukuman sebatan bukan isu besar, janji hukuman penjara seminimum mungkin. Jika ditanya kepada peguam, apakah ada peluang untuk menang kes bagi kesalahan-kesalahan ini? Selalunya, sebagai peguam yang profesioanal, tiada sebarang jaminan mutlak dapat/wajar diberikan, kerana ia bergantung kepada fakta kes dan bagaimanakah kes tersebut dibawa oleh pihak Pendakwaan. Sekiranya pasukan polis/IO menjalankan siasatan yang lengkap d

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah?

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah? 1) Ada kefahaman dalam Masyarakat awam bahawa,  di dalam sesuatu kes Jenayah yang dituduh di Mahkamah, jika pengadu/mangsa 'tarik balik' laporan polis yang menjadi asas kes tersebut, maka kes tersebut wajib akan digugurkan oleh pihak Pendakwaan.   2. Jawapannya, adalah tidak semestinya. Ia kuasa budibicara mutlak pihak Pendakwaan sama ada nak teruskan kes atau tidak. Ada banyak pertimbangan lain yang dipertimbangkan, termasuklah status pengadu/mangsa yang tidak berminat meneruskan kes. 3). Sebenarnya, terma yang lebih tepat bukanlah 'tarik balik' laporan  polis, tetapi adalah 'tidak berhasrat untuk' meneruskan kes tersebut. Jika dikatakan tarik balik laporan polis, seolah olah laporan polis yang dibuat sebelum ini adalah tidak tepat atau palsu. Ia boleh membawa kepada kesalahan membuat laporan polis palsu pula jika kurang berhati hati di dalam perkara ini. 4).Contoh Lapora

Seksyen 39 A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 kepada seksyen 12(2) ADB 1952 [Heroin 3.74 G]

Alhamdulilah, permohonan anak guam, seorang pesalah muda bagi mengurangkan pertuduhan dari seksyen 39 A(1) ADB 1952 kepada s. 12(2) ADB 1952 diterima pihak DPP. Anak guam mengaku salah dan dikenakan hukuman denda. Jika tidak hukuman sebat berat bakal diterima.  Antara tugas peguam sepatutnya menyelia sesuatu kes agar the best interest of client akan terlaksana. Tidak perlu teruskan dengan trial jika kesan dan akibatnya lebih memudaratkan client. Terima kasih kepada Pihak Pendakwaan Johor atas ehsan dan budibicara kepada anak guam.