Skip to main content

Nak beli rumah lelong, bagaimana caranya?(Siri 1- sebelum tarikh lelongan)




(Siri 1- sebelum tarikh lelongan)
Oleh : 
Salkukhairi Abd Sukor
Peguam Hartanah


Akibat harga rumah baru yang semakin mahal, ramai orang berminat untuk beli rumah lelong, tetapi tiada pengalaman untuk berbuat demikian. Disini saya terangkan beberapa langkah mudah kepada mereka yg bercadang membeli rumah lelong, khususnya kpd yang tiada pengalaman beli rumah lelong (utk tujuan rumah kediaman, bukannya untuk tujuan pelaburan).


1. Sebelum anda bercadang untuk beli rumah lelong, sila semak kelayakan pinjaman anda dgn bank. Daripada kelayakan itu, anda boleh tahu berapakah harga maksimum rumah lelong yg anda boleh beli. Jadi, fokuskan utk cari rumah lelong yg harga nya tidak melebihi kelayakan maksimum pinjaman perumahan anda.


2. Anda juga kena reserve sekurang-kurangnya 20% cash drpd harga maksimum rumah lelong yg anda boleh beli. 10% untuk bayaran deposit harga lelong, dan 10% lagi untuk urusan kos guaman dan kerja2 renovasi rumah.


3. Dapatkan senarai rumah lelong melalui Notis Lelongan yg ditampal di Notice Board Pejabat Tanah atau Mahkamah Tinggi. Boleh juga dapatkan senarai Notis Lelongan daripada pegawai bank yg uruskan kes lelongan atau melalui Pelelong Berlesen. Elakkan drpd mendapatkan senarai rumah lelong secara rambang drpd iklan2 di internet, iklan2 yang ditampal di pokok atau daripada ejen2 hartanah yang diragui.


4. Daripada keseluruhan rumah lelong tersebut senarai pendekkan 2 atau 3 buah rumah yg harga rezabnya dalam lingkungan harga maksimum kelayakan pinjaman anda. Misalnya, kalau kelayakan maksimum pinjaman anda adalah RM300k, senarai pendek kan 2 atau 3 buah rumah yg harga rezabnya kurang drpd RM300k.


5. Lakukan carian persendirian di pejabat tanah untuk mengetahui latar belakang dan status hakmilik rumah2 yg anda senarai pendek tersebut sama ada wujud sekatan kepentingan, dlm kawasan rezab melayu dll maklumat berkaitan. Carian ini penting utk mengesahkan sama ada anda layak atau tidak dari sudut perundangan untuk membeli rumah lelong tersebut, misalnya, jika rumah dalam kategori rezab melalyu, hanya Orang Melayu shj yg boleh beli/ sambut lelong.


6. Pergi lihat keadaan fizikal rumah2 tersebut untuk mengetahui berapa teruk kerosakannya. Seperti yang sy nyatakan sebelum ini kos untuk membaik pulih kerosakan sesuatu rumah lelong yg dibeli sepatutnya tidak melebihi 10% drpd harga lelong. Jika kerosakan terlalu teruk dan banyak ia mungkin akan effect budget anda.


7. Selepas anda mengetahui ttg status hakmilik dan keadaan fizikal rumah2 tersebut, decidelah manakah salah satu drpd rumah2 yg disenarai pendek tersebut utk anda sambut lelong.


8. Sebelum tarikh lelongan, anda kena sediakan bank deraf bersamaan 10% drpd Harga Rezab sebagaimana yg tertera dlm notis lelongan tersebut. Pastikan jumlah bank deraf tersebut adalah tepat dan mencukupi. Jangan tersilap walaupun sepuluh sen. Banyak kes yg saya temui, akibat kesilapan menyediakan bank draf, dia hilang kelayakan untuk turut sama membida dlm lelongan rumah tersebut.


9. Bank draf tersebut hendaklah disediakan atas nama bank mana yang ambil tindakan lelong tersebut. Awas, jangan tersilap tulis nama bank, kerana itu juga boleh menyebabkan anda boleh hilang kelayakan utk membida nanti.
10. Seterusnya, bersedialah untuk menghadapi proses lelongan pada hari dan tarikh lelongan yg ditetapkan dalam Notis Lelongan

Comments

Popular posts from this blog

Seskyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, apa peluang untuk bebas?

Sebagai peguam, kes di bawah seksyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, adalah di antara kes yang 'kebiasaanya' anak guam/tertuduh akan mohon bicara disebabkan hukuman minimum yang ditawarkan/ditetapkan di bawah Akta  dadah Berbahaya 1952 adalah mandatori penjara dan sebat, iaitu minimum 2 tahun penjara dan 3 sebatan. Tiada denda boleh ditawarkan atau penjara tanpa sebatan. Ada anak guam yang rela mengaku salah dan ada juga yang mohon bicara dek hukuman sebatan yang mengerunkan untuk dihadap. Namun, bagi 'orang lama' @ otai, kadangkala hukuman sebatan bukan isu besar, janji hukuman penjara seminimum mungkin. Jika ditanya kepada peguam, apakah ada peluang untuk menang kes bagi kesalahan-kesalahan ini? Selalunya, sebagai peguam yang profesioanal, tiada sebarang jaminan mutlak dapat/wajar diberikan, kerana ia bergantung kepada fakta kes dan bagaimanakah kes tersebut dibawa oleh pihak Pendakwaan. Sekiranya pasukan polis/IO menjalankan siasatan yang lengkap d

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah?

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah? 1) Ada kefahaman dalam Masyarakat awam bahawa,  di dalam sesuatu kes Jenayah yang dituduh di Mahkamah, jika pengadu/mangsa 'tarik balik' laporan polis yang menjadi asas kes tersebut, maka kes tersebut wajib akan digugurkan oleh pihak Pendakwaan.   2. Jawapannya, adalah tidak semestinya. Ia kuasa budibicara mutlak pihak Pendakwaan sama ada nak teruskan kes atau tidak. Ada banyak pertimbangan lain yang dipertimbangkan, termasuklah status pengadu/mangsa yang tidak berminat meneruskan kes. 3). Sebenarnya, terma yang lebih tepat bukanlah 'tarik balik' laporan  polis, tetapi adalah 'tidak berhasrat untuk' meneruskan kes tersebut. Jika dikatakan tarik balik laporan polis, seolah olah laporan polis yang dibuat sebelum ini adalah tidak tepat atau palsu. Ia boleh membawa kepada kesalahan membuat laporan polis palsu pula jika kurang berhati hati di dalam perkara ini. 4).Contoh Lapora

Seksyen 39 A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 kepada seksyen 12(2) ADB 1952 [Heroin 3.74 G]

Alhamdulilah, permohonan anak guam, seorang pesalah muda bagi mengurangkan pertuduhan dari seksyen 39 A(1) ADB 1952 kepada s. 12(2) ADB 1952 diterima pihak DPP. Anak guam mengaku salah dan dikenakan hukuman denda. Jika tidak hukuman sebat berat bakal diterima.  Antara tugas peguam sepatutnya menyelia sesuatu kes agar the best interest of client akan terlaksana. Tidak perlu teruskan dengan trial jika kesan dan akibatnya lebih memudaratkan client. Terima kasih kepada Pihak Pendakwaan Johor atas ehsan dan budibicara kepada anak guam.