Skip to main content

Rumah terbengkalai: Apa hak dan tindakan yg boleh diambil oleh pembeli?

Rumah terbengkalai: Apa hak dan tindakan yg boleh diambil oleh pembeli?

Oleh:
Salkukhairi Abd Sukor
Peguam Hartanah



1. Apa yg dimaksudkan dengan projek perumahan terbengkalai adalah:-

i. Projek yg gagal disiapkan oleh Pemaju dalam tempoh perjanjian jual beli dan tiada sebarang aktiviti yg ketara di tapak pembinaan selama tempoh 6 bulan secara berterusan, dan

ii. Pemaju telah digulungkan (telah bankrupt) di bawah Akta Syarikat, dan

iii. Disahkan sebagai projek terbengkalai oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Maka, dalam bahasa mudahnya, kita boleh katakan, sekiranya sesuatu syarikat pemaju tersebut telah digulungkan dan tiada sebarang progress dilakukan di tapak projek dalam tempoh 6 bulan secara berterusan,dan Menteri tlh mengesahkan yg projek tersebut adalah dianggap terbengkalai, maka projek tersebut blh dianggap sbg terbengkalai.
Tetapi sekiranya, Pemaju masih belum digulungkan dan progress pembinaan projek masih berjalan walapun agak perlahan, ia tidak dikategorikan sebagai projek terbengkalan tetapi hanya dianggap sebagai projek bermasalah dan lewat. 
Apa yg sy akan terangkan ini hanyalah utk projek terbengkalai shj, manakala utk projek lewat/ bermasalah sy telah kupas dlm posting sy sebelum ini.




2. Sebenarnya, sehingga kini, tiada sebarang penyelesaian dan tindakan perundangan yg konkrit yg boleh diambil oleh Pembeli dalam kes rumah terbengkalai. Ini adalah kerana:

i. Tiada satu peruntukan undang2 atau provision yg spesifik sama ada di dalam satu akta yg khusus atau di dalam Akta Pemajuan Perumahan (HDA) atau Akta Bank dan Institusi Kewangan sendiri dll akta yg berkaitan yg memberi kan remedy secara khusus kepada pembeli untuk menyelesaiakn masalah rumah terbengkalai

ii. Pembeli mungkin boleh mendapatkan perintah Mahkamah ke atas Pemaju, tetapi memandangkan Pemaju telah digulungkan dan projek tersebut juga telah dianggap terbengkalai, tindakan penguatkuasaan terhadap perintah Mahkamah (execution of court judgement) hanyalah sia-sia dan berkemungkinan besar Pembeli tidak akan dapat apa2 drpd Pemaju tersebut.

iii. Masalah ini akan melibatkan banyak pihak, termasuklah KPKT, Bank dan Pembiaya, Pihak Berkuasa Tempatan dan badan2 profesional spt peguam, arkitek dan jurutera.
Maka, setakat ini penyelesaian yg ada hanyalah lebih bersifat administrative rather than legalities.




3. Antara tindakan administrative yg boleh diambil oleh Pembeli yg terlibat dengan projek terbengkalai adalah:-

i. Tubuhkan satu jawatankuasa bertindak sesama pembeli2 yg terlibat dengan projek terbengkalai tersebut.Sebaik-baiknya jgn bertindak berseorangan.

ii. Lantik peguam yg berkaliber untuk menjadi ko-ordinator dan memberi nasihat perundangan dlm mengambil tindakan sewajarnya.

iii. Melalui peguam tersebut, laporkan secara rasmi kpd Pengawal Perumahan di KPKT di bawah HDA yg projek tersebut dipercayai telah terbengkalai dan adakan perbincangan dgn pihak KPKT untuk menyelesaikan masalah tersebut.

iv. Melalui peguam tersebut juga, tulis surat secara rasmi kepada pihak bank/ pembiaya memaklumkan yg projek yg dibiyai oleh bank / pembiaya tersebut telah dianggap terbengkalai dan berbincang dengan pihak bank untuk menstruktur semula pembayaran pinjaman Pembeli memandangkan kepentingan pihak pembeli telah terjejas.

v. Pesan saya, Pembeli jgn hentikan pembayaran bank secara mengejut. Ini kerana, sekiranya tiada byrn dibuat, rumah dan projek tersebut mungkin boleh dilelong oleh bank dan ini akan menyebabkan proses pemulihan semula projek tersebut akan menjadi lebih sukar. Lagipun, jika berlaku sedemikian, Pembeli mungkin terpaksa berhadapan dgn tindakan undang2 oleh bank dan silap2 haribulan boleh dibankrupkan. Ini mungkin nampak tidak adil kpd Pembeli, tetapi apakan daya, dengan peruntukan undang2 yg ada sekarang, tiada satu tindakan yg lebih baik boleh dilakukan.

vi. Jadi, sebaik2nya berbincang dgn bank dan pohon penangguhan dan penjadual semula bayaran sementara keputusan dicapai dengan pihak KPKT




4. Diantara tindakan yg boleh dicadangkan untuk diambil oleh KPKT bagi menyelesaikan masalah Pembeli projek terbengkalai adalah:

i. Melantik Pemaju baru utk mengambil alih dan meneruskan projek tersebut dengan kos ditanggung oleh Pemaju tertakluk kpd terma2 dan syarat2 yg ditetapkan oleh KPKT dan dipersetujui bersama oleh Pembeli..

ii. Menawarkan kpd Pembeli2 yg masih berminat utk meneruskan projek tersebut dengan terma2 yg tidak merugikan pembeli.

iii. Menyekat pengeluaran dan pengembalian wang deposit pembukaan akaun HDA oleh Pemaju sebanyak RM250k dan juga apa2 baki lebihan dalam akaun HDA Pemaju.

iv. Meminta budi bicara pihak bank untuk KIV sementara bayaran bulanan sehingga satu penyelesaian dipersetujui bersama.

v. Menggunakan wang deposit akaun HDA tersebut untuk tujuan menanggung sebahagian daripada bayaran bulanan pinjaman pembeli dengan bank.
Walaubagaimanapun, cadangan ini harus diperhalusi dan dibincangkan secara terperinci dgn kesemua pihak yg terbabit. Mmg ianya bukan satu penyelesaian yg tuntas, mudah dan clear cut memandangkan tiada satu peruntukan undang2 yg jelas berkenaan dgn penyelesaian masalah tersebut. Tetapi, setidak2nya ada sedikit sinar kpd Pembeli.


Apa yg lebih penting adalah kerajaan kena gubal satu akta khusus atau peruntukan undang2 khusus berkaitan dengan remedy masalah projek terbengkalai ini. Peruntukan undang2 tersebut juga hendaklah memperuntukkan satu bentuk hukuman yg berat terhadap Pemaju dan Lembaga Pengarah syarikat pemaju yg projeknya terbengkalai, disamping memperuntukkan kuasa Mahkamah utk mengarahkan Ahli Lembaga Pengarah syarikat bertanggungjawab menanggungrugi pembeli sepenuhnya utk sesuatu projek terbengkalai.

Comments

Popular posts from this blog

Seskyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, apa peluang untuk bebas?

Sebagai peguam, kes di bawah seksyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, adalah di antara kes yang 'kebiasaanya' anak guam/tertuduh akan mohon bicara disebabkan hukuman minimum yang ditawarkan/ditetapkan di bawah Akta  dadah Berbahaya 1952 adalah mandatori penjara dan sebat, iaitu minimum 2 tahun penjara dan 3 sebatan. Tiada denda boleh ditawarkan atau penjara tanpa sebatan. Ada anak guam yang rela mengaku salah dan ada juga yang mohon bicara dek hukuman sebatan yang mengerunkan untuk dihadap. Namun, bagi 'orang lama' @ otai, kadangkala hukuman sebatan bukan isu besar, janji hukuman penjara seminimum mungkin. Jika ditanya kepada peguam, apakah ada peluang untuk menang kes bagi kesalahan-kesalahan ini? Selalunya, sebagai peguam yang profesioanal, tiada sebarang jaminan mutlak dapat/wajar diberikan, kerana ia bergantung kepada fakta kes dan bagaimanakah kes tersebut dibawa oleh pihak Pendakwaan. Sekiranya pasukan polis/IO menjalankan siasatan yang lengkap d

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah?

'Tarik balik' Laporan Polis, mestikah kes Pengadu tersebut digugurkan di Mahkamah? 1) Ada kefahaman dalam Masyarakat awam bahawa,  di dalam sesuatu kes Jenayah yang dituduh di Mahkamah, jika pengadu/mangsa 'tarik balik' laporan polis yang menjadi asas kes tersebut, maka kes tersebut wajib akan digugurkan oleh pihak Pendakwaan.   2. Jawapannya, adalah tidak semestinya. Ia kuasa budibicara mutlak pihak Pendakwaan sama ada nak teruskan kes atau tidak. Ada banyak pertimbangan lain yang dipertimbangkan, termasuklah status pengadu/mangsa yang tidak berminat meneruskan kes. 3). Sebenarnya, terma yang lebih tepat bukanlah 'tarik balik' laporan  polis, tetapi adalah 'tidak berhasrat untuk' meneruskan kes tersebut. Jika dikatakan tarik balik laporan polis, seolah olah laporan polis yang dibuat sebelum ini adalah tidak tepat atau palsu. Ia boleh membawa kepada kesalahan membuat laporan polis palsu pula jika kurang berhati hati di dalam perkara ini. 4).Contoh Lapora

Seksyen 39 A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 kepada seksyen 12(2) ADB 1952 [Heroin 3.74 G]

Alhamdulilah, permohonan anak guam, seorang pesalah muda bagi mengurangkan pertuduhan dari seksyen 39 A(1) ADB 1952 kepada s. 12(2) ADB 1952 diterima pihak DPP. Anak guam mengaku salah dan dikenakan hukuman denda. Jika tidak hukuman sebat berat bakal diterima.  Antara tugas peguam sepatutnya menyelia sesuatu kes agar the best interest of client akan terlaksana. Tidak perlu teruskan dengan trial jika kesan dan akibatnya lebih memudaratkan client. Terima kasih kepada Pihak Pendakwaan Johor atas ehsan dan budibicara kepada anak guam.